چگونه شکستگی فرش را از بین ببریم

چگونه شکستگی فرش را از بین ببریم

چگونه شکستگی فرش را از بین ببریم


چگونه شکستگی فرش را از بین ببریم

در این مقاله قصد داریم به چند و چون رفع شکستگی فرش بپردازید و اینکه دلایلی که باعث شکستگی فرش شده و راه های مقابله با آن و در نهایت روش از بین بردن شکستگی را توضیح خواهیم داد برای همین منظور ابتدا باید تعریف درستی از شکستگی فرش داشته باشیم.

تعریف شکستگی فرش :

شکستگی فرش که گاها آن را با الفاظی مانند تا خوردگی یا کیستی اشتباه میگیرند عبارت است از تا خوردن و از بین رفتن بافت فرش در قسمت تا خوردگی می شود که بعد از صاف شدن نیز به همان شکل باقی می ماند.این شکستگی عواملی دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

علت شکستگی فرش :

برای رفع شکستگی فرش ابتدا باید به دلایل آن بپردازیم.شکستگی فرش از جمله دغدغه¬ ها و معضلات در حوزه فرش می باشد که جالب است بدانیم فرق نمی کند فرش ماشینی باشد یا دستباف در همه نوع از فرش ها اتفاق می افتد و کاملا جلوه زشتی به فرش داده و به چشم می آید.دلایل شکستگی فرش چندین مورد است که به تشریح آن ها خواهیم پرداخت:

• تراکم بالای فرش:

در فرش های ماشینی که تراکم و شانه بالایی دارند شکستگی بیشتر اتفاق می افتد به عبارتی شکستگی فرش با میزان تراکم فرش ارتباط مستقیم دارد و هرچه تراکم بیشتر احتمال شکستگی نیز بیشتر می شود.به همان اندازه که تراکم بیشتر باشد رفع شکستگی فرش و رفوی فرش سختتر و پرهزینه تر میشود.

• بافت سست فرش:

این مشکل معمولا در ماشین های دست بافت اتفاق می افتد زیرا که فرش های ماشینی بافت محکم و ثابتی دارند. بعضی از قالی ها یا فرش ها به دلیل داشتن بافت سست در گذر رمان تا خورده و دچار شکستگی می شوند.

• تا کردن غیراصولی :

گاهی پیش می آید که فرشها به جای لول شدن تا می شوند.مثلا برای جابجا شدن فرش هنگام اسباب کشی فرش مانند پتو تا می شود که از اصلی ترین دلایل شکستگی فرش می باشد و به الیاف فرش آسیب خیلی شدید وارد می کند یا هنگامی که فرش بزرگتر از اندازه اتاق است قسمت از فرش را تا می کنند که به مرور زمان شکستگی های شدیدی در فرش اتفاق می افتد.بر طبق گفته های بزرگان صنعت فرش بالای ۹۰ درصد شکستگی ها به همین خاطر می باشد.

در حالت کلی شکستگی در فرش های ماشینی بیشتر اتفاق می افتد تا فرش های دستباف ولی در نوعی از فرش های ماشینی احتمال شکستگی به هیچ عنوان وجود ندارد و دلیل آن هم کلفت بودن کنف(kanaf) در این نوع از فرش ها می باشد.بنابراین هر چقدر کنف نازک تر احتمال شکستگی فرش بیشتر می شود.

چگونه شکستگی فرش را از بین ببریم

نکته مهم:

اگر فرش دستباف یا ماشینی دارید که تراکم بالایی ندارد نیازی به دقت در حمل و نقل و جابجایی آن ندارید زیرا احتمال شکستگی خیلی پایین می باشد و همچنین در صورت شکستگی رفوی آن و رفع شکستگی فرش به آسانی صورت می پذیرد و هزینه پایینی دارد.

روش رفع شکستگی فرش :

اگر به دنبال راه حلی هستید که در منزل خودتان رفوی فرش را انجام دهید باید بگوییم این کار مانند این است که بگویید می خواهید خودتان فرش خانه تان را ببافید.قطعا برای کسانی که بافتن فرش بلد هستند کار امکان پذیری می باشد ولی برای افراد عادی این کار قابل انجام نیست.

برای ترمیم و تعمیر فرش روش ساده وجود ندارد که بتوانید به کمک آن خودتان سراغ رفع شکستگی فرش را بروید بنابراین بهتر است به سراغ یک فرد توانا در این حرفه و یا کارگاه های رفوی فرش بروید و کار را به آنها بسپارید تا با استفاده از ابزارهای مخصوص رفو و تکنیک های موثر اقدام به رفع شکستگی فرش کنند.

البته برای تاخوردگی و یا افتاد جای پای میز و صندلی روی فرش روشهای متفاوت وجود دارد که همانطور که در اول مقاله گفتیم نباید این موضوع ها را با شکستگی و روش رفع شکستگی فرش یکی دانست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس فوری 36079778