طرز عمل (سنه) گره نامتقارن چیست؟

طرز عمل (سنه) گره نامتقارن چیست؟ - قالیشویی ابریشم

طرز عمل (سنه) گره نامتقارن چیست؟


طرز عمل (سنه) نامتقارن چیست؟

فرش‌ها را با گره‌های مختلف می‌بافند. روش بافت فرش‌های مختلف در شهرها و مناطق مختلف کشورمان متفاوت است. در بافت فرش انواع گره‌ها را داریم که با توجه به آن نوع نقشه و فرم فرش تغییر می‌کند. سنه نامتقارن سبکی از گره زدن است که در ادامه در مورد آن خواهیم گفت.

انواع گره در بافت فرش

برای بافت فرش انواع مختلفی گره داریم. این گره‌ها با توجه به نوع بافت فرش و نقشه در جاهای مختلف کشور استفاده می‌شوند.

_

همچنین بخوانید….

چله کشی فرش چیست و انواع آن کدامند؟

یکی از مراحل اصلی قبل از شروع بافت قالی یا فرش “چله کشی” است. چله کشی به روش فارسی، ترکی و تلفیقی انجام می‌شود.در این مرحله تارها به‌صورت عمودی روی…

چله کشی فرش چیست و انواع آن کدامند؟ - قالیشویی ابریشم

گره ترکی:

گره ترکی، گرهی است که از دیگر گره‌ها محکم‌تر زده می‌شود و به زیر و روی نخ چله گره می‌خورد. این گره به چند صورت زده می‌شود. گره ممتاز، گره معمولی و گره برجسته. که هر کدام بافت فرش را به صورتی تغییر می‌دهند.

گره فارسی:

گره فارسی به این صورت است که به دور یک نخ چله گره خورده و از پشت نخ کناری بیرون می‌آید. این نوع گره هم به دو صورت است. گره راست به چپ و گره چپ به راست.

گره تقلبی:

گره تقلبی یا دوگره مدلی است که در واقع نوعی تقلب در بافت به حساب می‌آید. در این نوع گره به جای اینکه یک تار چله را بگیریم، چهار تار را گرفته و گره زده می‌شود. در این صورت فرش زودتر بافته شده و بافت خوبی نخواهد داشت.

طرز عمل (سنه) گره نامتقارن چیست؟ - قالیشویی ابریشم

سنه نامتقارن چیست؟

در متون قدیمی از گره با عنوان سنه نام برده‌اند. این عنوان را قبل از گره فارسی یا ترکی استفاده کرده‌اند. گره به دو صورت متقارن و نیمه متقارن زده می‌شود. گره متقارن به صورتی است که با کمک قلاب زده می‌شود. معمولا گره‌های ترکی به این صورت بافته می‌شوند. این گره نسبت به گره‌های دیگر محکم‌تر است. این گره را بیشتر در فرش‌های سمت آذربایجان می‌بینیم.

مدل دیگر گره فارسی، گره نامتقارن است. برای زدن گره نامتقارن باید خامه را به دور یک نخ چله پیچید و سر دیگر آن را از نخ کناری آزاد گذاشت. سپس با کمک انگشت سبابه، یک جفت نخ چله را به صورت زیر و رو جلو آورده و در حالی که کمی از خامه را بین انگشتان دست چپ گرفته‌اند، آن را از پشت اولین تار چله رد کرده و بعد از خم کردن نخ، خامه را از روی چله دوم به سمت عقب رد می‌کنند و سپس از بین دو نخ چله خامه را به سمت بافنده کشیده و پایین می‌آورند.

سپس با کمک چاقو اضافه خامه را می‌برند. به این گره، نامتقارن گفته می‌شود. اگر خامه دور نخ چله سمت راست پیچیده شود به آن گره نامتقارن راست و اگر دور نخ چله چپ پیچیده شود به آن گره نامتقارن چپ گفته می‌شود.این نوع گره را بیشتر بافندگان فرش در شهرهای کرمان، اصفهان، مشهد، نایین، قم و کاشان استفاده می‌کنند. یعنی بیشتر فرش‌هایی که می‌بینیم با این نوع گره بافته شده‌اند.

قالیشویی ابریشم خراسان

قالیشویی ابریشم خراسان با راه اندازی بستر سفارش آنلاین خدمات ثبت سفارش برای شما مشتریان را ساده کرده وشما میتوانید در هر ساعت از شبانه روز سفارش خود را ثبت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس فوری 36079778