اصول انبار داری و جلوگیری از بید خوردگی

اصول انبار داری و جلوگیری از بید خوردگی

اصول انبار داری و جلوگیری از بید خوردگی


اصول انبار داری و جلوگیری از بید خوردگی

امروزه بحث انبارداری و جلوگیری از بید خوردگی از مباحث کاملا تخصصی در حوزه فرش می باشد برای همین در این مقاله قرار است به انواع حشره فرش و جلوگیری از بید خوردگی فرش بپردازیم. با توجه به اینکه حشرات فرش خیلی ریز می باشند بنابراین تار و پود فرش محل مناسبی برای رشد و زندگی این گونه از حشرات می باشد این حشرات انواع زیادی دارند و بسته به نوعش از تار و پود فرش یا از بقایای مانده رو فرش تغذیه می کنند که در گذر زمان باعث نابودی و آسیب بافت فرش می شود.

انواع حشره فرش :

همینطور که گفتیم حشرات فرش انواع مختلفی را شامل می شوند و برای جلوگیری از بید خوردگی فرش ابتدا باید نوع حشرات را تشخیص و راه های مقابله با آن را طی کنید.

ماهی نقره فام

این نوع از حشرات که کاملا ریز هستند در حدود ۱۲ الی ۱۹ میلی متر اندازه دارند و به رنگ نقره ای می باشند.غذای این حشرات شامل کربوهیدرات ، الیاف مصنوعی ،ابریشم و حتی خاک می باشد علائم حضور این حشره سوراخ شدن فرش یا کاغذ دیواری بوده و لکه هایی زرد اطرف سوراخ مشاهده می شود.

پروانه فرش

این حشرات فرش که پیدا کردن آنها در فرش به دلیل ریز بودن خیلی دشوار است در زمان کرم ها الیاف فرش و تمام آشغال های فرش را می خورند.اما بعد از اینکه از تخم بیرون می آیند و پیرتر میشوند رنگ آنها قهوه ای یا بژ شده و دیگر آسیبی به فرش نمی رسانند.برای شناسایی این حشره باید به دنبال پیله یا کرم در لابلای فرش باشید.

ساس

ساس از جمله حشراتی است که به فراوانی در بین فرش و چوب یافت می شود.محل اسکان این حشره در لبه فرش و با در بین تار و پود می باشد و تخم ریزی انجام می دهد که اگر سریع متوجه این حشره نباشید جلوگیری از بید خوردگی فرش دشوار خواهد شد . نشانه های وجود این حشره آثار مدفوع و یا تخم آن می باشد و همچنین لکه های قهوه ای در ملافه یا دیوار نشان از وجود این حشره است.اگر به وجود ساس شک کردید یک ملافه سفید روی فرش پهن کرده و نیمه شب چراغ ها را روشن کنید اگر ساس در فرش باشد بر روی ملافه آمده و شما آنها را مشاهده خواهید کرد.

اصول انبار داری و جلوگیری از بید خوردگی

سوسک فرش

این حشره دارای بدن بیضی شکل و پوستی براق به رنگ های قهوه‌ای و سیاه است و رنگ بال‌هایشان متفاوت است. این سوسک‌ها نیز مانند پروانه فرش در حالت عادی از فرش تغذیه نمی کنند مگر هنگامی که از تخم بیرون بیایند و هرچیزی اطرافشان باشد را می خورند.علائم وجود این حشرات مدفوع آنها و همچنین کرم این حشرات می باشد که روی فرش دیده می شود .مایت و کک از دیگر حشرات هستند که خیلی ریز بوده و حتی از پوست مرده انسان نیز تغذیه می کنند.بنابراین نظافت اتاق ها و باز کردن پنجره ها برای جابجایی هوا امری ضروری در مبارزه با این حشرات خواهد بود .

راهکار جلوگیری از بید خوردگی فرش :

عبارت پیشگیری بهتر از درمان است همیشه کاربرد دارد پس بهتر است چند نکته را رعایت کنید تا اصل جلوگیری از بید خوردگی فرش را رعایت کرده و فرش هایتان را در امان نگه دارید.

• استفاده از قرص نفتالین در فرش هایی که استفاده نمی شود

• جارو کشیدن مرتب فرش ها و همچنین هر ازچندگاهی جارو کشیدن با مکش قوی

• تا نکردن فرش و رول کردن و در پارچه یا کیسه قرار دادن فرش رول شده بجای نایلون

• ضد بید کردن فرش به روش شستشو یا نیمه شستشو با مواد مخصوص

• خشک بودن فرش و در معرض هوا قرار دادن فرش

نکته مهم:

دقت کنید علاوه بر فرش های دستباف یا ماشینی،تابلو فرش ها نیز در معرض این آسیب قرار دارند پس اصول جلوگیری از بید خوردگی فرش را در مورد تابلو فرش ها هم رعایت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس فوری 36079778