پرداخت و مو گیری فرش

پرداخت و مو گیری فرش

پرداخت و مو گیری فرش


پرداخت و مو گیری فرش :

شاید شنیده باشید که پس از اتمام کار بافت یک قالی آن را برای پرداخت و مو گیری فرش به مراکز ارائه دهنده خدمات در این زمینه می برند، این پروسه مخصوص فرش های دستباف است و باعث می شود طرح و نقشه کار شده در بافت آن واضح تر به نظر برسد و در حقیقت گامی در جهت نمایان کردن زیبایی فرش به شمار می رود.

انجام پرداخت و مو گیری فرش :

پرداخت و مو گیری فرش را از سمتی آغاز می کنند که بافت فرش شروع شده باشد یعنی خلاف جهت خواب آن. برای انجام این عملیات می توان از دو روش دستی و ماشینی استفاده کرد.

در این روش استاد کار این حرفه با استفاده از ابزارآلات مخصوصی چون قیچی و تیغ های دستی به انجام عملیات از سطح فرش و انواع قالی می پردازد.تیغ و قیچی منتخب برای انجام کار در مورد هر فرش و قالی بسته به نوع بافت آن انتخاب می شود و اقسام مختلفی دارد. روش پرداخت دستی بیشتر در مورد قالی های با بافت ریز یا به اصطلاح ریزبافت به کار می رود.

علاوه بر پرداخت و مو گیری فرش دستباف تازه از دار قالی پایین آمده، این عملیات را در مورد فرش های دست دوم نیز پس از شستشوی فرش در مراکز قالیشویی بسته به درخواست مشتری انجام می دهند.

در شیوه پرداخت به صورت ماشینی، کار قیچی ها و تیغ های مخصوص برای پرداخت به روش دستی را ماشین مخصوص این کار انجام می دهد. ماشین مخصوص پرداخت ماشینی شامل تیغ تیز و شانه یا تیغ تخت است که وظیفه تیغ تیز چیدن پرزهای اضافی سطح قالی و وظیفه تیز تخت یا شانه یکدست و صاف نمودن سطح قالی است.

این ماشین همچنین دارای کیسه ای جهت جمع آوری پرزهایی است که از سطح فرش چیده شده اند، این کیسه در انتهای دستگاه قرار دارد. ایجاد مکش توسط دینام این پرزها را از سطح فرش به داخل کیسه هدایت می کند.

پرداخت و مو گیری فرش

فواید انجام پرداخت و مو گیری فرش :

پرداخت و مو گیری در حقیقت صاف کردن سر پرزهای فرش است به گونه ای که مقدار اضافی سر پرز گره ها توسط قیچی کوتاه شده و پرزهایی هم ارتفاع به وجود می آیند. با این کار موهای اضافی فرش از بین می رود و طرح و نقش آن آشکار می شوند.

مو گیری ایرادات موجود در بافت فرش را نیز آشکار می کند. پس انجام عملیات در مورد فرش های نو هم به نفع فروشنده فرش و هم به نفع خریدار آن است.

در مورد فرش های دست دوم نیز پرداخت فرش پس از انجام شستشو می تواند زیبایی فرش را دو چندان کند چرا که پس از گذشت مدت زمانی از عمر فرش، پرزهای آن ممکن است دچار آسیب شده و هماهنگی اولیه خود را از دست داده باشند با انجام عملیات پرداخت، ارتفاع پرزها با هم برابر شده و قسمت های آسیب دیده آنها که بیش از اندازه در اثر استفاده زیاد، بلند شده اند، کوتاه می شوند.

انجام پرداخت فرش به روش دستی توسط افراد متخصص :

در حالت کلی پرداخت و مو گیری فرش دستباف نسبت به فرش ماشینی دارای حساسیت بالایی است؛ چرا که پرداخت فرش دستباف به صورت دستی انجام می شود و درصد خطای انسانی در آن بیشتر است.

برای انجام پرداخت فرش به صورت دستی استفاده از خدمات مراکز معتبر قالیشویی و رفوگری فرش جهت تضمین سلامت فرش به خصوص فرش های نفیس و گران قیمت ضروری است.

برای استفاده از خدمات ما در تمامی زمینه ها  با شماره تلفن های مربوطه تماس حاصل نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس فوری 36079778