استفاده از دو گره برای زیبایی و استحکام ریشه

استفاده از دو گره برای زیبایی و استحکام ریشه

استفاده از دو گره برای زیبایی و استحکام ریشه


استفاده از دو گره برای زیبایی و استحکام ریشه :

استفاده از دو گره برای زیبایی و استحکام ریشه | گفته می شود که استفاده از دو گره برای زیبایی و استحکام ریشه فرش بسیار مفید است. اما دوگره چیست و چرا به این نام معروف شده است؟

در استفاده از دو گره برای زیبایی و استحکام ریشه، در حقیقت دو گره روی هم می خورند که گره اول استحکام چندانی نداشته و گره دوم کاملا کار را مستحکم می کند. در انجام این طرح که نوعی هنر ناشناخته است بایستی بر یکسان بودن کشش گره ها دقت شود تا گره هایی یکنواخت و زیبا کنار هم ایجاد گردد.

در صورتی که در استفاده از دو گره فرش دقت کافی وجود نداشته و یکی از گره شل و دیگری سفت زده شود نتیجه نهایی کار نه زیبا خواهد شد و نه استحکام کافی را خواهد داشت. در واقع هنر ایجاد دو گره نوعی نواخت موسیقی است که در آن دقت بر ریتم و رعایت توازن حرف اول را در گرفتن نتیجه مطلوب می زند.

استفاده از دو گره برای زیبایی و استحکام ریشه، چگونه انجام می شود؟

جهت ایجاد دو گره در ریشه های قالی تمام تعداد ریشه ها را به دسته هایی به تعداد ۲ تا ۶ عدد تقسیم می کنند (تعداد ریشه های هر دسته بسته به طرح مورد نظر می تواند متفاوت باشد). سپس دسته اول را در دست چپ گرفته و نخی مشابه به نخ پود را در دست راست می گیرند، این نخ را دو دور به دور انگشت وسط، سبابه و انگشت شصت می پیچند.

در این حالت دسته اول را از داخل نخ دست راست عبور داده و با کشیدن نخ گرهی را به وجود می آورند. این گره بر روی دسته اول ریشه ها ایجاد شده و به انتهای ریشه هدایت می شود و سبب استحکام ریشه فرش و ایجاد نظم زیبایی در ظاهر فرش می گردد.

استفاده از دو گره برای زیبایی و استحکام ریشه

توصیه یک کارشناس دو گره زدن در مورد انجام اصولی این هنر :

یک کارشناس یا بهتر است بگوییم یک هنرمند صاحب نظر در زمینه استفاده از دو گره برای زیبایی و استحکام ریشه، توصیه می کند که در انجام عمل دو گره، بایستی دقت داشت که دسته ها اگر به صورت دو جفت یا سه جفت و یا چهار جفت برداشته می شوند، همگی با هم یکسان باشند؛ هر چند که دسته بندی ریشه ها به صورت دو جفت نتیجه زیباتری را به نمایش می گذارد.

به گفته این کارشناس زمانی که افراد در این زمینه با بی سلیقگی برخورد و به هر تعداد دلخواه و نامتوازن از ریشه ها بردارند در نتیجه گره هایی بعضا کوچک، بعضا بزرگ و در حالت کلی بی نظم و نازیبا خواهند داشت.

رنگ نخ در استفاده از دو گره برای زیبایی و استحکام ریشه :

اغلب افراد در این مورد، نخ سفید رنگ را بر نخ رنگی ترجیح می دهند، اما در حالت کلی در انتخاب رنگ نخی که برای ایجاد دو گره استفاده می کنید بایستی به همخوانی آن با رنگ کار دقت داشته باشید. به عنوان مثال اگر لبه قالی شما طوسی رنگ بوده و در متن آن از رنگ هایی چون سرمه ای، خاکستری و طوسی تیره استفاده شده و رنگ غالب کار سرمه ای است بهتر است نخ دو گره به رنگ سرمه ای انتخاب شود تا در عین هماهنگی با رنگ غالب کار جلوه زیبایی نیز در تضاد با رنگ نسبتا روشن طوسی ایجاد نماید.

به عنوان نکته نهایی یادآور می شویم که هنر ایجاد دو گره هنری است که به خوش سلیقگی ذاتی و کسب مهارت اکتسابی با تمرین زیاد نیاز دارد. استفاده از دو گره ریشه جلوه متفاوت و تمیزی به ظاهر کار می بخشد.

پیشگیری از آسیب به خامه قالی و همچنین پیشگیری از ایجاد ریختگی در قسمت سر بافت از جمله تاثیرات مثبت و قابل توجه ایجاد دو گره در استحکام بخشی به انواع فرش و قالی می باشند.

استفاده از دو گره برای زیبایی و استحکام ریشه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس فوری 36079778