رنگرزی فرش و قالی

رنگرزی فرش و قالی


رنگرزی فرش و قالی :

رنگرزی فرش و قالی | هنری است که نه تنها در ایران بلکه در سرزمین هایی چون چین، هند و مصر نیز دارای قدمت بسیاری می باشد. در این شاخه از هنر، اساس کار، تثبیت ماده رنگ دار روی سطح است. این رنگ بسته به نوع و جنس سطح و ماده رنگ دار می تواند بر روی سطح بچسبد و ثابت شود و یا به درون الیاف آن نفوذ نماید.

یک هنرمند حرفه ای در زمینه رنگرزی فرش و قالی به گونه ای در انتخاب رنگ مناسب هر سطح عمل می کند که رنگ حاصل بیشترین مقاومت را در برابر تابش آفتاب، گرد و خاک، سایش، شستشو، حرارت، رطوبت و انواع مواد شیمیایی چون حلال ها، اسیدها و بازها داشته باشد.

رنگرزی فرش و قالی

انواع روش های رنگرزی فرش و قالی :

رنگرزی به دو روش سنتی و صنعتی انجام می شود:

در روش سنتی، رنگرزی را در پاتیل هایی از جنس مس که تحت حرارت شعله هستند انجام می دهند؛ پس از انجام رنگرزی در این روش، آبگیری الیاف رنگ شده در سانتریفیوژهای با ابعاد کوچک صورت می پذیرد. تمامی مراحل در این روش بایستی تحت نظر استاد کار مجرب انجام شود.

رنگرزی صنعتی در کارگاه های تمام مکانیزه و توسط ماشین های رنگرزی انجام می شود. در این کارگاه ها دیگ بخار جایگزین پاتیل های مسی شده و پشم به صورت نخ مورد رنگرزی قرار می گیرد.

اما منظور از رنگرزی فرش و قالی، رنگ دادن به الیاف و نخ های مورد استفاده در بافتن انواع قالی و قالیچه ها نیست، هر چند که این دو نیز بی ربط به هم نیستند و در نهایت در تشکیل هم نقش دارند.

هنگامی که فرش دچار رنگ دهی می شود، که این رنگ دهی ممکن است ناشی از عوامل بسیاری چون شستشوی نامناسب فرش باشد، برای بازگردانی ترکیب رنگ اولیه به فرش بایستی به رنگرزی آن اقدام کرد.

این رنگرزی به وسیله ابزار و مواد خاصی انجام می شود که متناسب با بافت و نوع فرش انتخاب می شوند.

رنگرزی فرش و قالی

محدوده نیاز به خدمات رنگرزی فرش و قالی :

محدوده نیاز به خدمات رنگرزی فرش و قالی می تواند از لکه کوچکی چون وایتکس، قهوه یا چای بر روی فرش آغاز و تا رنگرزی کل فرش به دلیل شستشوی نامناسب آن گسترده شود. دقت داشته باشید که هنگام ایجاد لکه رنگ یا رنگ دهی فرش نباید خود اقدام به رنگرزی یا رنگ برداری از روی فرش نمایید، چرا که ممکن است با این کار سبب تشدید آسیب و حتی از بین بردن فرش خود کنید.

چه عواملی باعث می شوند به خدمات رنگ برداری و رنگرزی فرش و قالی نیاز داشته باشید؟

عوامل مختلفی می توانند باعث ایجاد لکه و رنگ دهی در فرش های شما شوند این عوامل همچون ریختن مقداری آب معمولی از لیوان بر روی فرش می توانند بی خطر و تا ریختن مواد شیمیایی چون اسید خطرناک باشند.

دقت داشته باشید که اگر برای شستشوی فرش از خدمات قالیشویی های معتبر استفاده نکرده و خود اقدام به شستشو می کنید، از آب سرد به خصوص در مورد قالی های دستباف استفاده کنید، شوینده مناسبی را به کار گیرید و فرش شسته شده را پس از شستشو و به صورتی که بسیار خیس باشد آویزان ننمایید.

اما در هر صورت و با رعایت نکات مذکور اگر فرش و قالی شما دچار رنگ دهی شد نگران نباشید و آن را به مراکز معتبر بسپارید. در این مراکز رنگ برداری و رنگرزی با قلم مو های به ابعاد کوچک و با ظرافت کاری تمام انجام می شود.

برای استفاده از خدمات رنگ برداری و رنگرزی ما می توانید با شماره تلفن های مربوطه تماس حاصل نمایید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس فوری 36079778