افزایش مقاومت حاشیه فرش با شیرازه

افزایش مقاومت حاشیه فرش با شیرازه

افزایش مقاومت حاشیه فرش با شیرازه


افزایش مقاومت حاشیه فرش با شیرازه :

 افزایش مقاومت حاشیه فرش با شیرازه | شیرازه یا کناره پیچ فرش در زیبایی و نمایش نظم به کار رفته در تولید فرش نیز موثر است. در فرش های نسل جدید، شیرازه فرش ها که به صورت طولی از ابتدا تا انتهای فرش قرار می گیرند، به صورت مدور و لوله ای هستند در حالی که در فرش های قدیمی تر به خصوص در مورد فرش های دستباف روستایی و عشایری شیرازه ها به صورت نواری و دارای عرضی حدود ۲ تا ۴ سانت می باشند.

افزایش مقاومت حاشیه فرش به معنای افزایش مقاومت آن در برابر انواع ساییدگی و همچنین نفوذ مایعاتی از قبیل آب است که می توانند موجب ایجاد پوسیدگی در بافت فرش شوند.

افزایش مقاومت حاشیه فرش با شیرازه در زمان های قدیم :

با بررسی جزئیات قالی و قالیچه های قدیمی مشخص شده است که در آن زمان، بافندگان جهت افزایش مقاومت حاشیه فرش با شیرازه از موی بز به جای الیاف پشمی استفاده می کرده اند.

موی بز به عنوان الیاف حیوانی دارای مقاومت بالا مانع از عبور مایعات و رطوبت به درون قالی و قالیچه می شود، همچنین حشرات جونده الیاف فرش چون بید نیز نمی توانند آن را جویده و از این طریق به درون بافت فرش نفوذ نمایند.

افزایش مقاومت حاشیه فرش با شیرازه

ترمیم شیرازه فرش :

چنانچه شیرازه فرش دچار آسیب شود بایستی برای مشاهده نتایج مطلوب در مورد افزایش مقاومت حاشیه فرش با شیرازه، اقدام به ترمیم آن کرد. ترمیم شیرازه فرش با توجه به نوع آن صورت می گیرد.

انواع شیرازه :

فرش در سه دسته شیرازه های متصل، منفصل و حصیری دسته بندی می شوند که توضیح مختصری در مورد ترمیم آنها در زیر آورده شده است.

در مورد شیرازه های نوع متصل برای ترمیم شیرازه آسیب دیده، سوزن شیرازه را توسط نخی که متناسب با خامه فرش باشد بدون گره زدن انتهای آن نخ می کنند. سپس قالی را بر روی زمین پهن و نخ چرم دوزی را در لبه آن قرار می دهند.

در این حالت سوزن را از قسمت پشت قالی به صورت مایل به داخل رج اول فرو می کنند و پس از خروج آن را به درون رج دوم و همین طور تا انتها این کار را ادامه می دهند. در این پروسه نخ چرم دوزی جهت جلوگیری از جمع شدگی در شیرازه فرش به کار می رود و پس از اتمام ترمیم می توان آن را در آورد.

افزایش مقاومت حاشیه فرش با شیرازه

نوع دیگر شیرازه، که بیشتر در مورد قالی های تبریز از آن استفاده می شود، شیرازه منفصل است. این نوع شیرازه را هم می توان به صورت آماده تهیه کرد که به صورت متری به فروش می رسد و هم می توان خود به تولید آن اقدام کرد.

در هر صورت جهت افزایش مقاومت حاشیه فرش با شیرازه منفصل پس از تهیه شیرازه، قالی را روی زمین پهن و کناره های آن را توسط قیچی صاف می کنند. شیرازه را در قسمت کناره قالی قرار داده و با سوزنی که دارای نخ متناسب با قالی است به قالی می دوزند.

نوع سوم شیرازه که بیشتر در قالی های روستایی و عشایر خصوصا عشایر ایل قشقایی به چشم می خورد، شیرازه حصیری است. این نوع شیرازه را بهتر است به صورت آماده تهیه کرده و همچون شیرازه منفصل در قسمت کناره قالی و قالیچه ها دوخت.

لزوم استفاده از شیرازه در فرش :

در حالت کلی در تمامی انواع قالی ها در صورتی که شیرازه قالی اعم از شیرازه متصل، منفصل و حصیری سالم باشد ممکن می شود. در حقیقت برای داشتن قالی هایی با عمر مفید بالا بایستی به شیرازه آنها توجه نموده و در صورت آسیب اقدام به ترمیم کرد.

جهت ترمیم اصولی شیرازه قالی آسیب دیده استفاده از خدمات قالیشویی های معتبر مورد توصیه است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس فوری 36079778